XMM blog

Hogy az életminőség jobbá váljon.
Az antioxidansok szervezetünk létfontosságú elemei, melyek zöldségekben és gyümölcsökben találhatóak
18
ápr

Antioxidáns tartalmú gyümölcsök és zöldségek

Az antioxidánsok szervezetünk létfontosságú alkotóelemei, mivel felelősek egészségünkért, valamint elpusztítják a szabadgyököket, így azok nem károsítják sejtjeinket. A zöldségek és gyümölcsök elfogyasztása során az antioxidánsok más-más jótékony hatást fejtenek ki.

Két fő csoportba sorolhatók, az egyik, amikor a szervezet saját maga által termeli az antioxidánsokat, mint például az enzimeket, a másik csoportba azok tartoznak, melyeket táplálék során viszünk be.

Ez utóbbiak a gyümölcsök és zöldségek. Szinte bármelyik gyümölcsben vagy zöldségben megtalálhatóak az antioxidánsok, azonban az emberek többsége keveset, illetve egyáltalán nem eszik semmilyen formában zöldséget, valamint gyümölcsöt, így a szervezetbe nem kerül megfelelő mennyiségben antioxidáns.

Sokan megpróbálják a szükséges antioxidánsokat különböző tabletták segítségével pótolni, azonban orvosok szerint, sokkal hatásosabbak a zöldségekből továbbá a gyümölcsökből nyert antioxidánsok. Mindazonáltal a gyümölcsök és zöldségek megerősíthetik immunrendszerünket.

Gyümölcsök

Antioxidáns tartalmú gyümölcsökben található antioxidansok jótékony hatásai a szervezetreAlma
Az alma jótékony hatásai már régóta ismertek. Segíti az emésztést, ami leginkább rosttartalmának köszönhető. A székrekedés és a hasmenés egyaránt orvosolható vele. Megköti a bélben a rákkeltő anyagokat, így csökkenti a vastagbél daganatok kialakulásának kockázatát. Az alma egyharmada pektin (mely nem más, mint vízoldékony növényi rost), ami javítja az anyagcserét, savtartalma pedig a bélmozgást serkentve megkönnyíti az emésztési folyamatokat. Kiváló hatású lehet cukorbetegség esetén is, mivel a vékonybél falát bevonva csökkenti a cukor felszívódását, valamint légutak tisztításával a gyulladás leküzdésében is segíthet.

Hazánkban a legtöbbet fogyasztott alma, a piros alma, mely kvercetin nevű antioxidánst tartalmaz. A kvercetin, a kutatások szerint, hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez.


Ananász

Az ananász fogyasztása elősegíti a bélrendszer gondtalan működését, segíti az emésztést, illetve tisztítja a beleket. Sokak szerint tökéletesen alkalmas tisztító és méregtelenítő kúrák során. Az ananásznak zsírégető hatása is ismert, ezért a fogyókúrázók előszeretettel fogyasztják, bár még ez a hatása nem nagyon közismert. Emellett gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatású és lelassíthatja bizonyos típusú tumorok növekedését is.

Erősíti az immunrendszert és antioxidáns hatásának köszönhetően védi szervezetünket a daganatos megbetegedés ellen. Az ananász csökkenti az édesség utáni vágyat, valamint igen csekély mennyiségben tartalmaz kalóriát.


Őszibarack

Az őszibarack A-, B-, és C-vitaminban egyaránt gazdag, valamint tartalmaz káliumot, kalciumot, magnéziumot és cinket is. Továbbá a benne található szelén a szervezet hormonháztartásának kiegyensúlyozásában is segít. Segíti a koleszterin helyes szinten tartását, ezáltal hozzájárul a különböző cukorbetegségek, valamint szív- és érrendszeri megbetegedések elkerüléséhez. Ráadásul a benne található béta-karotin rákellenes tulajdonságokkal is bír. Az őszibarackban rengeteg antioxidáns is található, mely segít megelőzni a rákos sejtek kialakulását, illetve azok növekedését. Különösen a vastagbél-, tüdő- és a szájüregi rák ellen tartják hatásosnak.

Zöldségek

Zöldségekben található antioxidánsok megerősítik az immunrendszertFokhagyma
A fokhagyma az egyik legismertebb csodaszer, amely minden háztartásban megtalálható, és szinte mindenre jó. Nem csak az immunrendszer erősítése szempontjából hasznos, hanem vírus-, gomba-, és baktériumölő hatása is kiemelkedő. Rendszeres fogyasztása jó hatással van a szívre és az érrendszerre, és akár a daganatos betegségek kialakulása ellen is hatásos lehet. A fokhagyma mérsékeli a vérnyomás, továbbá a koleszterin szintjét.A népgyógyászat szerint meghűléses megbetegedések ellen is hatásos. Emellett főbb hatásai közé tartozik az antibiotikus nyálkaoldó hatás, mely légúti megbetegedések során segít.


Cékla

A cékla gyógyászati hatását már a középkorban felismerték. Székrekedés, sőt láz esetén is céklát fogyasztottak az emberek. A céklának számos jótékony hatása ismert, ma már tápanyagokban a leggazdagabb zöldségnek számít. Gazdag foszforban, kalciumban, vasban, valamint A-, B1-, B2- és C-vitaminban. A cékla magas kálium tartalma javítja az állóképességet, és az izomzatot is erősebbé teszi. Továbbá böjtkúrák során is hatásos. A népgyógyászat szerint ugyanakkor hatásos lehet menstruációs panaszok idején is.

A céklában lévő antioxidáns a betacianin, mely egyben a cékla jellegzetes színét is adja. Nagyban hozzájárul a szívbetegségek és a szélütés kialakulásának, kockázatának csökkenéséhez.

Brokkoli
A brokkoli a benne lévő A-, C-, és E-vitaminnak, illetve a béta-karotinnak köszönhetően jelentős szerepet játszik a rákmegelőzésben. Ezenfelül a brokkoli gazdag vasban, foszforban, káliumban, folsavban, kalciumban, rostban és fehérjében. A kutatások szerint főleg a gyomor-, a vastagbél-, a petefészek- és a prosztatarák, valamint a leukémia és a melanoma ellen bizonyul hatásosnak. A brokkoliban található antioxidáns a glutation, ami jótékonyan hat az ízületi gyulladásokra.

Répa
Népgyógyászat a répát epe-, máj-, szem- és bőrbántalmak esetén, illetve vizelethajtóként is javasolja. Régebben afrodiziákum hatásáról is ismert volt. A répa gazdag béta-karotinban, valamint A-vitaminban, mely segít megerősíteni az immunrendszert. Minél élénkebb a répa színe, annál több bétakarotint tartalmaz. A répa szintén azok közé a zöldségek közé tartozik, amelyek remek rákmegelőző hatásukról ismertek, mint a légúti, tüdő-, méhnyak-, gyomor-, vastagbél-, és bőrdaganatok során. A benne lévő antioxidánsok pedig legjobban nyersen fejtik ki hatásukat. Böjtkúrák esetén is ajánlott méregtelenítő hatása miatt.


Spenót
Mint a legtöbb gyümölcsben és zöldségben a spenótban is megtalálható a béta-karotin. Amely a szükséges napi mennyiség elfogyasztása esetén, védelmet nyújt a daganatos betegségek ellen. A spenót tele van tápanyagokkal, mint folsav, klorofil, flavonoidok különösen K-vitamin. A spenótban található antioxidáns a lutein. Melynek számos jótékony hatása van a szervezetre. Segít a szívbetegségek és az izom rendellenességek kialakulásának megelőzésében, valamint javítja a látást és a retinát. továbbá kiváló immunrendszererősítő.

Mivel az antioxidánsok más jótékony hatást fejtenek ki a különböző gyümölcsök és zöldségek elfogyasztása során, ezért javasolt minél változatosabban étkezni gyümölcsöt és zöldséget is fogyasztani.