XMM blog

Hogy az életminőség jobbá váljon.
A lecitin számos pozitív hatása ismert.
26
ápr

A lecitin szerepe az életünkben

A lecitin nevű anyagot eredetileg Theodore Nicolas Gobley választotta ki a tojás sárgájából. Ma így nevezünk minden zsíros kémiai anyagot, ami természetesen fordul elő különböző növényekben és állatok szervezetében, illetve számos egészségügyi előnye van.

A lecitin számos pozitív hatása ismert.A foszfolipideket, mint amilyen a lecitin is, a szív, a máj és a vese bizonyos mennyiségben előállítja ugyan, de a hatásaik felerősítése érdekében érdemes lehet őket külön is fogyasztani. A lecitin többek között a szív- és érrendszerben fejti ki pozitív hatásait, mivel megelőzheti és visszafordíthatja az ischaemiás szívbetegségek kialakulását (ezek hatására oxigénhiányos állapot léphet fel a szív teljesítménycsökkenése miatt). A lecitin egy síkos réteget képez az érfalon, ami egyrészt megakadályozza a meszesedést, másrészt a koleszterin, és más egészségtelen, zsíros molekulák sem tudnak megtapadni rajta. A zsír ekkor a májba kerül, ahol a szervezet megemészti és energiává alakítja. A lecitinfogyasztás hatására javuló keringésnek köszönhetően csökken a vérrögök kialakulásának veszélye, és javulnak a májfunkciók – sőt, a lecitin az alkohol vagy egyéb méreganyagok miatt roncsolódott máj állapotát is segít helyreállítani.

A szójalecitin szintén csökkentheti a rossz koleszterin és triglicerid szintjét a szervezetben, továbbá egyes kutatások szerint a jó koleszterin mennyiségét is növeli. Ezáltal javíthatja azoknak az állapotát is, akiket már magas koleszterinszint miatt kezelnek. De a lecitinnek ezen kívül is számos pozitív hatása van, többek között az ideg- és a keringési rendszerre. Mivel az emberi szervezet minden sejtjének alapvető alkotóeleme, és segíthet megőrizni a sejtmembránok rugalmasságát, a sejtek egészséges anyagcseréjéhez is hozzájárulhat. A sejtek védelme alapvető a szervezet ellenálló képességének megőrzéséhez, hiszen így csökken az olyan betegségek kialakulása, amelyek a sérült sejteket támadják.

A kutatások arra is rámutattak, hogy a szív, a keringés és az emésztés segítésén kívül a lecitin a memóriát és a tanulási képességet is javíthatja. A megnövelt lecitinbevitel hatására az egyének hajlamosabbá váltak arra, hogy bizonyos információkat könnyen felidézzenek, és általában jobb emlékezőtehetségről számoltak be. A lecitin ezen előnyei előrevetítik, hogy az Alzheimer-kórtól, vagy más, a memóriára ható neurológiai betegségtől szenvedőknek is előnyös lehet a szedése. A megjavult emlékezet általánosságban az agy egészséges állapotát jelzi, és arra utal, hogy a lecitin a tájékozódásra és a többi kognitív folyamatra is pozitív hatással lehet.

Összefoglalóan, ez az anyag nem csupán bizonyos betegségek megelőzésére lehet alkalmas, hanem a már kialakult állapotokon is segíthet. A neurológiai vagy érrendszeri rendellenességekre hajlamos egyéneknek a lecitin eszköz lehet arra, hogy csökkentsék az ilyen betegségek kialakulásának valószínűségét. A pozitív hatások érdekében a szakemberek a lecitin rendszeres szedését ajánlják.