XMM blog

Hogy az életminőség jobbá váljon.
Információk a szezámmagról
21
jún

Szezámmag

A szezám (Sesamum indicum) egy Indiából származó trópusi növény magja. Szárán és levelén mirigyszőrök találhatóak, piros virágai kétajkúak. Az egyik első, tudatosan termesztett növényfaj. Furcsamód Európában főleg csak kenyerek vagy egyéb rágcsálnivalók készítéséhez használják fel, holott a kínai konyha már évezredek óta használja mind a magvakat, mind az abból kinyert olajat alapanyagként és ízesítőként egyaránt. A pirított, tört magvakat összetörve szezámmasszát kapunk, ami a kínai konyha egyik rendkívül fontos alapanyaga. A szezámolaj egyaránt használható étkezési- és kozmetikai célokra.

Termesztése könnyű, betakarítása, viszont már gondot okozhat. A termést rendkívül óvatosan kell eltávolítani a növényről, mert az apró magok a legkisebb rázkódásra is a földre hullnak. Ennek megelőzésére jelenleg genetikailag módosított változatokat termesztenek, mert ezek kevésbé hullatják el a magjaikat. Virágai általában sárgák, de a kéktől a liláig számos árnyalatban megjelenhetnek még. Magassága 50-től 100 cm-ig terjed. A hindu mitológiában úgy tartják, Yama isten megáldotta a magokat, talán ezért lett az örök élet szimbóluma. Indiában terjedt el először, majd Kínában és Japánban, hamarosan azonban az összes mediterrán országban megtalálható volt. III. Ramszesz uralkodására már Egyiptomba is eljutott. A római hadseregben mézzel kevert szezámmagot, úgynevezett halvát ettek a katonák, erejüket és férfiasságukat növelendő. Jótékony hatásairól Hippokratész is megemlékezik.

 

Mire és hogyan használják?

Furcsamód Európában főleg csak kenyerek vagy egyéb rágcsálnivalók készítéséhez használják fel, holott a kínai konyha már évezredek óta használja mind a magvakat, mind az abból kinyert olajat alapanyagként és ízesítőként egyaránt. A pirított, tört magvakat összetörve szezámmasszát kapunk, ami a kínai konyha egyik rendkívül fontos alapanyaga. A szezámolaj egyaránt használható étkezési- és kozmetikai célokra. Kitűnő alapanyaga lehet salátáknak, párolt zöldségeknek, de aromaterápiás- és masszázsolajnak sem utolsó. A tahininak nevezett szezámvaj különleges, citromos-fokhagymás íze ideális előételekhez és salátákhoz egyaránt. A japán konyhában is találkozhatunk szezámmaggal-, sóval pirított, majd porrá őrölt szezámmagot gomasionak nevezik.

A szezámmag 50-60% olajat, 30% fehérjét, 16% szénhidrátot, számos ásványi anyagokat tartalmaz. Rengeteg egyéb jó tulajdonsággal is rendelkezik. Remek réz-, mangán-, magnézium- valamint cink- és a rostforrás. A réz enyhítheti az ízületi gyulladásokat, a magnézium az érrendszer és a légzőszervek egészségére van kedvező hatással. Ezeken a tápanyagokon kívül a szezámmag két különleges anyagot is magában foglal: a szezamint és szezamolint. Ezek különleges rosttípusnak minősülnek, (amelyeket összefoglalóan lignánoknak neveznek). Ezekről kimutatták, hogy koleszterincsökkentő hatása van és a vérnyomást is kiegyensúlyozza. A szezamin megvédi a májat az oxidatív károsodástól. A szezámmag erősíti az idegszöveteket és a szívizmot, segít fáradtság és álmatlanság esetén. Kiváló az epehólyag és máj betegségeinek gyógyítására, a kisebb epekövek kihajtására. A leghatásosabban gátolja a melanoma növekedését, segíti az emésztést. Csökkenti a koleszterinszintet, mert megvédi a vérereket a koleszterin-lerakódástól. Fiatalító és sejtmegújító hatása mellett erősíti a csontokat és jó hatással van a haj és fogak egészségére. Jól ismert emésztésserkentő, anyagcsere-javító hatásáról.

A fekete szezám különleges és a legértékesebb szezámfajta, amely magas fényenergiát tárol. Fogyasztása különösen ajánlott gyerekek, fiatalok, várandósok, változó korba lépő hölgyek és lábadozók számára. Elősegíti a csontnövekedést, feszessé teszi a kötőszöveteket, megelőzi a csontritkulást.

 

Fogyasztása

Vásárolhatunk hántolt és hántolatlan barna vagy fekete szezámmagot. Utóbbi íze és hatása is erőteljesebb a többinél. A szezámmag nagyobb részét érdemes őrölve felhasználni, így a hatóanyagai jobban felszívódnak, egészben viszont főleg az emésztéssegítő hatása érvényesül. A napi ajánlott mennyiség egy evőkanálnyi. A szezámmaggal számtalan ételféle gazdagítható. Édes és sós sütemények tetejére szórható, kelt tésztába is keverhető, érdemes azonban a magokat megtörni vagy ledarálni, mivel az egész magvakat nehéz szétrágni. Rántott ételek készítésekor a panír morzsájába szórva nem csak mutatósabbá, de egészségesebbé tesszük azt. A szezámolaj elsősorban salátákhoz, főtt és párolt zöldségekhez használható fel. A pirított szezámmagból nyert olaj remek aromát ad leveseknek, és főzelékeknek egyaránt. Hőérzékenysége miatt sütésre nem alkalmas, érdemes hát a már elkészült ételekhez keverni.